عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز - همه نهادها، سازمانها و حتی برندهای تجاری برای بهبود کیفیت خود نیازمند گروههای روابط عمومی متخصص هستند. روابط عمومی در کنار تبلیغات و در مسیر تولید محتوای مخاطب محور، میانبری ایمن برای دستیابی به اهداف هر مجموعه یا کسب وکاری خواهند بود. در یک دهه گذشته روابط عمومیها دستخوش تغییرات ساختاری متعددی شده اند. در این مدت، روابط عمومی به یک صنعت عظیم تبدیل شده است و رقابتش هرروز با صنعت تبلیغات پرچالشتر میشود. البته در این مدت، حوزه تبلیغات تحولات بیشتری را شاهد بوده، اما ظهور رسانهها و شبکههای اجتماعی و دنیای دیجیتال روابط عمومیها و ابزارها و قوانین آن را هم تغییر داده است. اهداف روابط عمومی دیجیتال در سازمانها و برندهای تجاری گرچه تفاوت چندانی با گذشته نکرده، رویه آن کاملا دگرگون شده است.
تسلط بر ابزارهای جدید
روابط عمومی در عصر دیجیتال چیزی فراتر از برگزاری نشستهای خبری است. یک لایو اینستاگرامی یا انتشار یک خبر از طریق یک استوری یا حتی یک توییت ضریب و دامنه نفوذ انتقال پیام را گسترش خواهد داد. گاهی حتی انتشار یک خبر از سوی یک اینفلوئنسر یا بلاگر میتواند سازمان را سریع به اهداف خود برساند. البته روشهای قدیمی روابط عمومی هم هنوز کاربردی هستند، اما دیگر رویکرد اصلی مجموعهها نخواهند بود. به همین دلیل یک روابط عمومی مدرن و پویا باید بر تمام ابزارهای نوین عمومی به طور کامل مسلط باشد. مزیت مهم استفاده از ابزارهای جدید قابلیت اندازه گیری و سنجش فعالیتهای روابط عمومی است. اگر در گذشته نظرسنجیهای طولانی و پرهزینه میزان اثرگذاری فعالیتهای یک سازمان را بررسی میکرد، امروز ابزارهای مختلف و در اختیار فضای مجازی میتواند در لحظه، بازخورد مخاطبان را برای مدیران نمایش دهند.
فراگیری تواناییهای جدید
متخصصانِ امروز روابط عمومی دیجیتال برای دستیابی حداکثری به اهداف مجموعه خود نیازمند تواناییهای نوین و متنوع هستند. پیش از این، به عنوان مسئول یا کارشناس روابط عمومی تنظیم صحیح یک خبر یا ارتباط با رسانهها میتوانست نیمی از موفقیت شما را تضمین کند، اما برای مخاطب سرگردان و گرفتار در شبکههای اجتماعی روایت متفاوتی را باید انتخاب کرد. برای مثال، باید از تکنیکهای بصری تری مانند ویدئو استفاده کرد یا برای رساندن پیام به جمعیت بزرگ تری از مخاطب باید دست کم اصول اولیه سئو را فراگرفت.
همکاری با دیگر حوزههای دیجیتال
کارشناسان زبده روابط عمومی دیجیتال ارتباط تنگاتنگی با سایر حوزهها به خصوص تبلیغات دارند. راه اندازی بسیاری از پویشها یا رفع بحرانها نیازمند همکاری این ۲ حوزه و البته سایر بخشهای دیجیتال است. کارشناس روابط عمومی دیجیتال گرچه ممکن است حداقلهایی از سئو، بازاریابی محتوایی یا ایمیل مارکتینگ را اجرایی کند، در نهایت نیازمند گروههای حرفهای در این بخش هاست. همیشه به خاطر داشته باشید روابط عمومی دیجیتال و بازاریابی دیجیتال بدون یکدیگر تأثیر چندانی نخواهند داشت.
بهخدمتگرفتن میکرواینفلوئنسرها
هراندازه محتوای نابی تولید کرده باشید باز هم برای دیده شدنش به اینفلوئنسرها نیاز دارید. اما به جای آنکه به سراغ بلاگرها یا صفحات میلیونی اینستاگرام بروید سعی کنید با صفحات تخصصیتر که کمتر از ۱۰۰ هزار دنبال کننده دارند ارتباط بگیرید. انتشار محتوا در صفحات بزرگ تبلیغات است، اما در صفحههای کوچکتر و تخصصیتر یک توصیه یا پیشنهاد دوستانه قلمداد خواهند شد. به یاد داشته باشید که برای تأثیرگذاری بیشتر باید اجازه دهید اینفلوئنسر در انتقال پیام آزاد باشد و این کار را به روش خودش انجام دهد.